معیارهای اصلی و فرعی در ازدواج

فیلم جلسه هشتم:

 

 

صوت جلسه هشتم:

 

 

متن جلسه هشتم:

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد پوراحمد خمینی
عنوان: معیارهای اصلی و فرعی در ازدواج

در حوزه انتخاب همسر یکی از نکاتی که باید به آن خیلی توجه داشت موضوع معیارهای درجه یک و دو است.
معیارهای درجه یک یا به نوعی یا به عبارتی، معیارهای اولویت اول ما و معیارهای اولویت دوم یا معیارهای اصلی و فرعی؛ (هرچیزی که شما تعریف کنید هم می شود). اما اهمیت این موضوع به میزانی است که می تواند اصل یک زندگی را تحت الشعاع قرار بدهد.
معیارهای درجه یک یا اولویت های اول یعنی چه؟ یعنی آن چیزهایی که اصلا جای چانه زنی ندارد. یعنی اصلا نمی توان با آن کنار آمد. نمی توان از آن عبور کرد یا کوتاه آمد.
مثلا معیار درجه یک خانم این است که همسر آینده او معتاد نباشد، در چنین شرایطی اگر یک آقایی که اعتیاد دارد به خواستگاری او بیاید، خانم چون اولویت اولش معتاد نبودن خواستگار است همان اول او را جواب می کند. یعنی اگر آقا بگوید که ترک می کنم و پاک می شوم، قبول نمی کند و کنار نمی آید.
اما گاهی اوقات برخی از معیارهای ما می شود اولویت های درجه دو یا معیارهای فرعی: در چنین مواردی ترجیح دادن یک موردی به مورد دیگر وجود دارد و جایز است.
مثلا یک خانم ترجیح می دهد به عنوان معیار درجه دوم خودش، خانواده طرف مقابلش یک خانواده خلوتی باشد یا شلوغی باشد. حالا یک خواستگاری برای او آمده که معیارهای درجه اول او را دارد. در معیارهای درجه دو خانم دوست داشته است که خانواده همسر شلوغ باشد اما متأسفانه خلوت هست. در این موارد کارشناسان اعتقاد دارند که می شود ترجیح داد و عبور کرد. اما اگر اعتیاد داشت خانم کنار نمی آمد و کوتاه نمی آمد.
بنابراین اگر می خواهیم انتخاب درستی داشته باشیم: معیارهای درجه یک و دو خودمان را باید تشخیص بدهیم و بعد با خواستگار خودمان بسنجیم تا بتوانیم یک انتخاب خوب و درست داشته باشیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.